ÚstínadLabemDnes.cz
ÚstínadLabemDnes.cz » Zpravodajství » Zprávy

AČR: Vrtulníkáři otestovali na kbelské základně a v Litoměřicích nový bambi vak s dvojnásobným objemem

10.08.2023
Na kbelské základně a na Labi v Litoměřicích proběhlo v minulých dnech testování nového typu hasicího vaku BB6578 s objemem bezmála tři tisíce litrů, který si vojáci půjčili od společnosti LOM PRAHA a.s. Létat s novým bambi vakem v podvěsu pod vrtulníky Mi-17 a Mi-171Š zkoušeli piloti 24. základny dopravního letectva a 22. základny vrtulníkového letectva v Náměšti nad Oslavou.
Foto: acr.army.cz
Do doby než budou pořízeny standardním akvizičním procesem, budou vrtulníkáři k hašení používat půjčený exemplář z LOM PRAHA a. s.

Armáda naposledy zasahovala u rozsáhlého požáru v Národním Parku České Švýcarsko vloni v létě. Postupně zde nasadila nejprve jeden, následující den už dva vrtulníky W3A Sokol s bambi vaky. Po zapůjčení závěsného hasicího zařízení s trojnásobným obsahem byl jeden stroj vyměněn za silnější Mi-17. Vojenští piloti nad Hřenskem nalétali přes 220 letových hodin, provedli více než 2 400 shozů a plameny zalili téměř 4 tisíci tunami vody.

"Hasicí vak BB6587 je schopen přinést násobně větší účinnost hašení a likvidace požárů v porovnání se stávajícími hasicími vaky BB3542, které se používají v podvěsu vrtulníků W-3A Sokol," řekl praporčík Jiří Zelenka, revizní technik 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely s tím, že v Hřensku se zcela jasně prokázala nutnost použití vrtulníků vybavených hasicími vaky o kapacitě minimálně 3000 litrů.

Pořízení objemnějších vaků nahrávají i klimatické změny, které přinášejí výrazně sušší léta s většími riziky ničivých požárů. Armáda může být povolána na pomoc v případech, kdy Hasičský záchranný sbor není schopen s rozsáhlými požáry účinně bojovat a děje se tak na základě smlouvy mezi Armádou ČR a HZS.

Hasicí vak BB6578 se zařízením POWERPACK


Nový hasicí vak má tzv. nominální kapacitu 2950 litrů. Je vyroben ze speciální gumové tkaniny a po vnějším obvodě je umístěn škrtící popruh, kterým se dá objem zmenšit až na 70 %. "Doba přeletu s novým hasicím vakem, doba potřebná pro plnění a výpar shozené vody v požářišti jednoznačně ukazují na násobně větší účinnost hašení a likvidaci požáru," zmínil major Zdeněk Heuschneider, pilot 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely.

Vak se připojuje k vrtulníku pomocí krátkého prodlužovacího lana přímo na hák zámku vnějšího podvěsu, který je umístěn v nákladovém prostoru vrtulníku. Vnější závěs vrtulníku Mi-17 má nosnost 3000 kg, u vrtulníku Mi-171Š 4000 kg. Při operačním použití se hasicí vak bude standardně plnit na 90 % své kapacity, což je přibližně 2 700 litrů vody především z důvodu, aby měl vrtulník dostatečnou zásobu paliva pro činnost nad požářištěm, tzv. "play time" minimálně hodinu a půl letového času.

Další novinkou oproti již zavedeným typům hasicích vaků je ovládání výpustě vaku pomocí autonomního zařízení POWERPACK, které ovládá palubní technik z nákladové kabiny. Zařízení má vlastní baterii s vysokou kapacitou a signalizaci stavu nabití. Spojení s hasicím vakem je konstrukčně řešeno tak, aby byla zachována možnost nouzového odhození hasicího vaku bez rizika poškození vrtulníku. "Zařízení je umístěno v přenosném kufru a je plně přenosné. Umožňuje až stovky shozů bez nutnosti dobití. Zároveň je natolik flexibilní, že poskytuje ovládání vaku bez úpravy vrtulníku, takže je možné navěsit celý hasicí systém na jakýkoli vrtulník s odpovídající nosností," vyzdvihl Heuschneider.

Pouze pro zkušené posádky vrtulníků


Létání s hasicím vakem v podvěsu představuje vrchol pilotáže a může ho provádět pouze dobře vycvičená posádka. "Hašení klade vysoké nároky na pilota a jeho zkušenosti. Musí znát dokonale možnosti vrtulníku i efektivní taktiku hašení vzhledem k terénu i povětrnostním podmínkám. Čím větší vrtulník, tím více vody je schopen pojmout do podvěšeného vaku a také o to náročnější je pilotáž. Všeobecně se dá říct, že létání s podvěsem u vrtulníku je jako Formule 1 v motorismu. Není to pro každého a chce to dlouhodobý výcvik," vysvětlil Zdeněk Heuschneider.

První pozemní a letové zkoušky s novým hasicím vakem


Cílem zkoušek bylo nejen ověření letové způsobilosti hasicího vaku samotného, ale také zjištění dalších odlišností. Při zkouškách se ověřuje technická dokumentace, úkony související s údržbou vaku, statická zkouška hasicího vaku zavěšením na automobilní jeřáb, způsob připojení hasicího vaku k vrtulníku a posuzuje celková konstrukce s ohledem na bezpečnost létání.

Začíná se zkušebními lety s prázdným hasicím vakem, následují další lety dle schválené metodiky. Nabírání vody probíhá z mobilní nádrže FIREFLEX s kapacitou 55 m3, z Labe a také plněním z proudnic do hasicího vaku vrtulníku ve visu.

"V praxi se používají všechny tři způsoby, ale ze zkušeností z Hřenska je nabírání vody z mobilních nádrží, které jsou umisťovány v blízkosti požáru a jsou přímo doplňovány hadicemi z hasičských vozidel, nejefektivnější způsobem hašení v těžko přístupném terénu nebo v odlehlých prostorech bez blízkého přírodního zdroje vody," konstatoval Heuschneider.

Zdroj: Armáda ČR
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Zprávy

Radní Dvořáková hodnotila ve Slovinsku pokrok v transformaci regionu

Ústecký kraj - Radní Iva Dvořáková a další zástupci Ústeckého kraje se zúčastnili ve slovinském Velenje Výročního politického dialogu uhelných regionů. Jednalo se o páté setkání zástupců Evropské komise s představiteli evropských regionů ...

SVS: Cizinec v Ústeckém kraji vezl v dodávce bez chlazení 120 kg kuřecího masa

Veterinární inspektoři z Ústeckého kraje při společné kontrole s Celním úřadem na dálnici D8 odhalili dodávku řízenou cizincem. Ten bez přítomnosti mr ...

ČEZ: Postmodernistickou perlu Teplic čeká modernizace, dostane bateriové úložiště a sníží náklady na energie o 10 %

Rozsáhlá modernizace vzduchotechniky a parní výměníkové stanice, vybudování zdroje chladu, nový systém měření a regulace a úpravy dalších energetickýc ...

ŘSD: Na silnici I/7 mezi Louny a Postoloprty začaly práce na výměně povrchu

Včera 8. 7. silničáři zahájili velkoplošnou opravu asfaltového souvrství na silnici I/7 u obce Březno mezi Louny a Postoloprty. Jedná se o údržbu kryt ...

Ústecký kraj řeší bezpečnost okolí krajského úřadu

Ústecký kraj v rámci aktivit vedoucích k rekonstrukci vnějšího opláštění hlavní budovy krajského úřadu v ulici Velká Hradební obdržel statický posudek ...





Pondělí 15.7.2024
Ústecký kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes