ÚstínadLabemDnes.cz
ÚstínadLabemDnes.cz » Zpravodajství » Zprávy

Němci s Čechy chtějí využít evropské peníze na stavbu vysokorychlostní trati Prahy - Drážďany

06.02.2020
Přípravu krušnohorského tunelu vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan by mohla spolufinancovat Evropa. Na jednání v Berlíně dnes spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer spolu s vicepremiérem a ministrem dopravy Karlem Havlíčkem podepsali žádost německé strany o spolufinancování přípravy německého úseku přeshraničního tunelu z prostředků Connecting Europe Facility (CEF).
Ilustrační snímek | Foto: SŽDC
"S německými partnery již diskutujeme detaily, připravujeme studii proveditelnosti vysokorychlostní trati a trasy, kudy by mohla železnice vést, řešíme konkrétní vedení společného 26 km dlouhého krušnohorského tunelu, včetně financování," říká ministr dopravy Karel Havlíček. Díky nové vysokorychlostní trati bude cesta mezi Prahou a Drážďanami trvat pouze 60 minut, a tím se zkrátí na polovinu.

Česká republika společným dopisem adresovaným eurokomisařce pro dopravu Adině Văleanové podpořila německou žádost o spolufinancování přípravy německého úseku z prostředků CEF. Na české straně budou přípravné práce na projektu zatím financovány z národních zdrojů a následně od roku 2021 z CEF2.
Příprava stavby se v současnosti hlavně zaměřuje na úsek Ústí nad Labem - Drážďany, včetně 26 km dlouhého tunelového úseku. Pro Správu železnic se zpracovává studie proveditelnosti, jejímž cílem je zvolit vhodnou trasu vedení trati a odpovídající rychlost pro osobní a nákladní dopravu.

Společné náklady na přípravu přeshraničního tunelu jsou děleny v poměru 43 (ČR) : 57 (SRN), tento poměr zohledňuje délku tunelu na jednotlivých stranách hranice. Ze strany Spolkové republiky Německo jsou předpokládány náklady předprojektové fáze 30 - 40 mil. EUR, celkové náklady projektování jsou pak očekávány ve výši přibližně 500 mil. EUR.

Mezi další společná témata jednání v Berlíně patřila také otázka modernizace železnice z Prahy přes Plzeň - Domažlice - Furth im Wald - Mnichov a Norimberk. Modernizace tratě Plzeň - Domažlice - státní hranice proběhne v její plné délce na zhruba 70 km.

Cílem staveb je zvýšení traťové rychlosti do 140 km/hod na stávajících úsecích trati a až na 200 km/hod na nových přeložkách, jejichž délka a řešení byla upřesněna v návaznosti na dokončení studie proveditelnosti. Pro ČR je zásadní, aby na německé straně proběhla elektrizace a zkapacitnění úseku Schwandorf - Furth im Wald a navázalo se tak z hlediska rozsahu úprav na probíhající kroky v projektové přípravě v České republice.

Delegace se také věnovaly otázce alternativní mobility, kdy český ministr dopravy informoval o vyhlášení dalších výzev pro výstavbu vodíkových plnicích stanic a na podporu výstavby běžných dobíjecích stanic. Česká republika by ráda čerpala ze zkušeností Německa se zaváděním vodíkové mobility. "Vnímám jako důležité získat informace především o využitelnosti vodíkového pohonu v naší železniční dopravě, říká Karel Havlíček.
Zdroj: Ministerstvo dopravy
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Zprávy

V Ústeckém kraji začíná soutěž o nejlepší inovační firmy roku 2024

Inovační centrum Ústeckého kraje (ICUK) spolu s Ústeckým krajem vyhlašuje 7. ročník soutěže Inovační firma Ústeckého kraje za uplynulý rok. Tato soutěž, která si klade za cíl ocenit nejvýznamnější inovace výrobků, služeb, technologií či procesů ...

Ústecké školy a učitelé excelují v národní soutěži digitálních kompetencí

Školy a učitelé z Ústeckého kraje zazářili v Národní soutěži škol v digitálních kompetencích 2024. Jejich úspěchy potvrzují vysokou úroveň digitálního ...

Den pěstounství Ústeckého kraje se bude letos konat na Střeleckém ostrově v Litoměřicích

Na Městském úřadu v Litoměřicích se minulý týden konalo jednání Pracovní skupiny pro propagaci pěstounské péče Ústeckého kraje. Pracovní setkání bylo ...

Ústecký kraj hostil setkání RIS3 týmů, hlavním tématem byla internacionalizace

Inovační centrum Ústeckého kraje hostilo inovační týmy z celé republiky. Cílem setkání RIS3 týmů bylo posílit spolupráci mezi regionálními inovačními ...

Povodí Ohře: Opevňujeme koryto řeky Bystřice

U Dubí na Teplicku opravujeme 720 metrů dlouhý úsek vodního toku Bystřice. Aktuálně zde probíhá pokládka dna, dozdívání levobřežní zdi koryta, betonáž ...





Čtvrtek 20.6.2024
Ústecký kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes